Zwierzogród

Zwierzogród (2016)

dla starszych dzieci

tytuł oryginalny: Zootopia
technika dominująca: CGI
produkcja: Walt Disney Animation Studios, Walt Disney Pictures
reżyseria: Byron Howard, Rich Moore
historia: Byron Howard, Jared Bush, Rich Moore, Josie Trinidad,
Jim Reardon, Phil Johnston, Jennifer Lee
scenariusz: Jared Bush, Phil Johnston
muzyka: Michael Giacchino
budżet: 150 mln $
wpływy: 591 mln $ (na dzień 20.03.2016)

Od starożytności bohaterami bajek były zwierzęta uosabiające cechy ludzkiego charakteru. U samych początków animacji Winsor McCay przedstawił płaczącego dinozaura. A już w pierwszej dekadzie pełnometrażowych filmów CGI dominują historie rozgrywające się wśród antropomorficznych mrówek, kurczaków i rybek. Nic więc dziwnego, że ktoś w końcu wpadł na pomysł stworzenia całego miasta, zamieszkanego przez uczłowieczone zwierzątka różnych gatunków.

Filmowa cywilizacja stworzona przez koegzystujących ze sobą mięsożerców i roślinożerców staje się alegorią cech nie tylko pojedynczych ludzi, ale całego społeczeństwa. Gorliwie wykorzystują to scenarzyści obsadzając lwa w roli burmistrza, który musi troszczyć się o słupki poparcia; czy wypełniając urzędy leniwcami.

Oceniając obraz pod kątem warsztatowym długo można by się rozpływać nad dopracowanymi detalami. Animacja postaci? Tutaj każdy włosek porusza się w zaplanowany sposób. Emocje, zamiary i gatunek widać w każdym geście cyfrowych bohaterów. Zdjęcia? Niczym w „Obywatelu Kane’ie” operator dobrze pamięta, których bohaterów ma ujmować z góry, a których z dołu. Uświadczymy też dużego zróżnicowania ujęć. Kamera raz wykonuje skomplikowany nalot, a innym razem jest statycznie przymocowana do sufitu. Montaż? Na tym etapie produkcji nikt nie miał litości dla finezji operatorskiej. Żadne ujęcie nie trwa tu nawet o klatkę za długo. Akcja gna naprzód. Ale gdy trzeba na chwilę zwolnić, zwalnia radykalnie. Tak, żebyśmy poczuli niecierpliwość, tak jak postacie na ekranie. Tempo montażu zdecydowanie dopasowano do dorosłego widza. Najmłodszą widownię może zmęczyć taka petarda treści i emocji.

Zwierzogród

Jeszcze większą przeszkodę dla wrażliwych dzieci stanowi, obecna tu w różnych formach, przemoc. Np. zdziczałe zwierzęta rzucają się na bohaterów, chcąc je pożreć. Wszystko w nocy, podczas intensywnej burzy z piorunami. Dzieci biją się w szkole: m.in. grupa chłopców napada na dziewczynkę, raniąc ją w twarz. W dwóch scenach kluczowi bohaterowie samotnie płaczą, co w połączeniu z perfekcją realizacyjną czyni te momenty bardzo ciężkimi emocjonalnie. Nie bez powodu pierwsza kwestia w filmie brzmi: „strach, przemoc i żądza krwi”, niejako zapowiadając, co czeka nas dalej. Ewolucję Disneya dobrze oddaje też komentarz lisa: „życie to nie Kopciuszek”.

Zwierzogród

Im starszy widz, tym łatwiej zaakceptuje formę „Zwierzogrodu” oraz tym głębiej zrozumie mądre przesłanie filmu. To historia o tym, na ile jednostka może pokonać swoje uwarunkowania, utrwalone w społeczeństwie stereotypy i wyjść z roli przygotowanej jej od pokoleń. Odpowiedź nie jest oczywista. Trudności, które spotykają kobietę–króliczka, chcącą zostać policjantką, przekonują widza, że to nie droga dla każdego. Scenariusz to nie feministyczna laurka ani bezmyślna pochwała egalitaryzmu. Już po kilku scenach zyskujemy przekonanie, że wbrew teorii Locke’a człowiek nie rodzi się jako „tabula rasa”. I chociaż kibicujemy głównej bohaterce, to obserwując potężne nosorożce obezwładniające przestępców, nie chcielibyśmy, żeby cała policja składała się z króliczków. Rzadko widzi się też w animacjach postacie takie jak wilka, który jako dziecko znęcał się nad innymi w szkole, a jako dorosły przeszedł terapię i zmienił się nie do poznania.

Zwierzogród

Pedagogiczne przesłanie wzbogacono inteligentnym humorem. Nikt nie próbuje tu nawet sięgać po prymitywne żarty, a okazji do śmiechu i tak pojawia się sporo. Kolejny raz na specjalną pochwałę zapracował Bartosz Wierzbięta – autor polskich dialogów. Tak w zabawnych kwestiach, jak i poważnych momentach, precyzyjnie dobrał słowa podbijając jeszcze emocje wyrażane przez aktorów.

Zwierzogród

Wysokobudżetowy obraz wypełniony zwierzętami pozostał wolny od częstej u Disneya wady. Wzornictwo postaci nie utrwala tutaj w żadnym razie anorektycznych wzorców urody. Człekokształne samice mają bardziej ludzkie proporcje ciała niż księżniczki z dawniejszych animacji. A powiększone oczy bohaterów nie irytują tak, jak np. w „Zaplątanych”.

Mimo to trudno chwalić „Zwierzogród” za szczególną skromność. Popularna gazela–wokalistka zawsze pojawia się w samej bieliźnie. Z kolei śledztwo nietypowej pary policjantów doprowadza ich do klubu dla nudystów. W świecie zwierząt brzmi to bardziej nieprzyzwoicie niż wygląda. Ale rodzice i tak muszą liczyć się z pytaniami, kto to są naturyści.

Zwierzogród

w skrócie:
+ niesamowicie dopracowane zdjęcia, montaż i animacja postaci
+ mądre i wyważone przesłanie
+ świetnie przetłumaczone dialogi
+ wzornictwo postaci nie utrwala anorektycznych wzorców piękna
+ poziom humoru szanuje inteligencję dorosłego widza

− przemoc pod różnymi postaciami, kilka strasznych scen
− za szybkie tempo dla najmłodszych widzów
− Gazella występująca w czerwonej bieliźnie i gadanie o nudystach

Propozycje tematów do rozmowy:

  • Czy uparte dążenie do celu zawsze jest słuszne?

To zależy od tego, czy cel jest dobry, czy zły. Króliczek chciała zostać policjantką, ale nie tylko dla samej siebie. Chciała, żeby przez jej pracę świat był lepszy i bardziej uczciwy. To dobry cel. Dla odmiany lis początkowo chciał wzbogacić się, oszukując inne zwierzątka i łamiąc prawo. Dobrze, że nie był tak uparty i później znalazł inne zajęcie.

  • Czy lis miał rację, że „nie warto się starać”, skoro ludzi z dobrymi intencjami spotykają przeciwności i cierpienie?

Króliczkowi udało się osiągnąć swój cel, mimo przeciwności. Jednak nawet, jeśli dobre postępowanie się nie opłaca, warto starać się postępować dobrze. Zdolność do moralnego oceniania spraw, w prawdziwym świecie odróżnia nas od zwierząt.

  • Jak nazywają się partie polityczne w „Zwierzogrodzie”?

W jednej ze scen, z burmistrzem chcieli się spotkać przedstawiciele partii „Koryto”.

Reklamy

2 thoughts on “Zwierzogród (2016)”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s